Het wordt zo langzaam een echte pelgrimstocht!! - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marianne Gils - WaarBenJij.nu Het wordt zo langzaam een echte pelgrimstocht!! - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marianne Gils - WaarBenJij.nu

Het wordt zo langzaam een echte pelgrimstocht!!

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Marianne

29 Mei 2016 | Spanje, Arzúa

Santiago komt in zicht. We zien al lang de borden Santiago, maar nu komen er al cijfers rond de 100 te staan. Vanochtend bij vertrek nog stukje boven de 100 en nu maar 50 meer. Overal proberen we stempels te krijgen, want de " aflaten" aan het eind van de reis kunnen we goed gebruiken om in de hemel te komen.
Vanochtend in Pontomarin zelf ontbijt gemaakt. En tijdens dat ontbijt kletterde de regen vrolijk op de dakplaten.
Dus ons in de regenkleding gehezen. De voetjes ingepakt in plastic zakken, hadden we nu toch maar overschoenen gekocht. Bert en Annie hebben kleppen aan hun regenbroek. Het is net naar de middelbare school rijden.
Gisteren regende het de hele ochtend, vandaag hadden we de andere variant, regenbuien. Dat is ook lekker, net weer gewend aan droog en dan kijk je omhoog en dan denk je, daar gaan we weer!
Vandaar ook de titel, " echte pelgrimstocht".
Inspanning, beetje afzien, geeft ontspanning.
Ook vandaag leidde onze tocht door prachtige streken, lieflijke huisjes, heel oude romaanse gebouwen en veel kerken. De wandelaars lopen allemaal met regencapes aan. Ze lijken allemaal op de " gebochelde" van de Notre Dame.
Opvallend is dat ze iets minder " buen camino" zeggen.
Maar ook gaan op deze veertiende dag de inspanningen tellen.
Je kijkt aan tegen de hoge punten, Ibaneta, Cruz de Ferro, maar zo'n dag als vandaag gaat alleen maar omhoog en omlaag.
We stijgen veel, dalen ook maar met regen is dat minder leuk.
Maar toch vandaag een nieuw record.
Bert bereikte de snelheid van 64,8 km omlaag rijden " voor reisfietsen beladen met Ortliebtassen" in de categorie gehandicapten aan de linker voet.
Ik bleef op 63.92 km hangen.
Vandaag weer mooie dag op weg naar het eerste einddoel Santiago de Compostela. Daarna doel 2 Finestere.
Nu de " droge cijfers " 57,1 km gereden, echte nettokilometer , we rijden eigenlijk nooit meer fout. Dank aan Wim van Ruyven, die de Garmin perfect heeft geïnstalleerd en natuurlijk " Europafietsers" zowel met het prachtige boekje als de navigatie, de naadloos on elkaar passen.
1125 hoogtemeters en 1118 meter gedaald, dus we slapen 7 meter hoger dan gisteren. Plus dat wij op de vierde slapen en Bert en Annie op de derde. Dat ook even voor de cijferaars onder de lezers.
We zitten nu in een hotelletje en zijn ook beetje onze spullen aan het drogen .

• 29 Mei 2016 - 20:31

Anton EnAnnie:

Dag Annie en Bert,
    Alle bewondering voor jullie reis aanpak.
    Wij wensen jullie nog een goede reis naar de eindbestemming.
    Annie en Anton

• 29 Mei 2016 - 20:34

Gudi:

Geweldige prestaties!!!! Ik/wij genieten enorm van jullie verhalen en foto's. Blijf volhouden.
    Groet Gudi

• 31 Mei 2016 - 16:13

Beppie En Willem :

goed bezig ,nog veel plezier en wat droog weer groetjes